Sznur szydełkowo-koralikowy

 Sznur szydełkowo-koralikowy

kurs magraf weraph

Prezentujemy wykonanie sznura szydełkowo-koralikowego przez panią Weronikę Kaczor.

kurs magraf weraph

 Materiały:
- szydełko ok. 1mm
- kordonek lub nitka, wytrzymała, niezbyt cienka, najlepiej jasna
- min. około 80-100
koralików drobnych 3-5mm, koralików jak najrówniejszych w kilku kolorach

Do nauki sznurów najlepiej użyć dużych, równych koralików w sześciu (ewentualnie trzech) różnych kolorach. Pozwoli to na łatwe wyłapanie błędów w pracy. Koraliki powinny być nanizane na jasną nitkę lub kordonek w powtarzalnych sekwencjach po 6 (3) koralików. Tak jak na zdjęciu powyżej.

 I ETAP

1. Wykonujemy 6 oczek łańcuszka i łączymy początek w kółko za pomocą oczka ścisłego.

Dla niewtajemniczonych w sztukę szydełkowania:
a/ składamy nitkę na kształt pętli 

kurs magraf weraph

b/ górną nitkę przekładamy pod spód pętli i wsuwamy tylko pod tę nitkę szydełko 

kurs magraf weraph

c/ wyciągamy nitkę szydełkiem przez pętlę i zaciągamy na szydełku regulując rozmiar oczka ciągnąc za obie nitki.  

kurs magraf weraph  

d/ następnie nabieramy nitkę szydełkiem i wyciągamy ją przez oczko. 

kurs magraf weraph

e/ mamy oczko łańcuszka, czynność z poprzedniego punktu (d) aż do otrzymania 6 oczek 

kurs magraf weraph

f/ następnie łączymy łańcuszek w kółeczko za pomocą oczka ścisłego - zatem najpierw wbijamy się w pierwsze oczko naszego łańcuszka 

kurs magraf weraph

g/ nabieramy nitkę na szydełko i przeciągamy przez oba oczka.  

kurs magraf weraph

h/ Oto połączone kółeczko: 

kurs magraf weraph

 II ETAP 

2. Pierwszy rząd
a/ wbijamy się w to samo oczko (mamy dwie pętle na szydełku) 

kurs magraf weraph

b/ przysuwamy bliżej pierwszy koralik i nabieramy nitkę zaraz za nim  

kurs magraf weraph

c/ przeciągamy nitkę przez obie pętle (wykonujemy oczko ścisłe), koralik układamy na zewnątrz kółeczka 

kurs magraf weraph

d/ następnie powtarzamy te czynności (abc) jeszcze 5 razy (wbijamy się w kolejne oczko, przysuwamy koralik, nabieramy nitkę za koralikiem i przeciągamy ją przez obie pętle)
Oto co powstało: 

kurs magraf weraph

 III ETAP 

3. Przystępujemy do wykonania drugiego rzędu. Każdy kolejny wykonujemy tak samo.
a/ Szydełko wbijamy POD pierwszym koralikiem 

kurs magraf weraph

b/ Przesuwamy koralik ZA szydełkiem 

kurs magraf weraph

c/ Ustawiamy nitkę NAD koralikiem 

kurs magraf weraph

d/Zsuwamy NOWY koralik 

kurs magraf weraph

e/ nabieramy nitkę nad nowym koralikiem i przeciągamy przez obie pętle (wykonujemy oczko ścisłe) 

magraf 

f/ Czynności te powtarzamy z każdym kolejnym koralikiem do osiągnięcia wprawy - najlepiej przerobić minimum 10 rządków.  

  • Przypominam:
    Szydełko (wbijamy) POD koralikiem
    (Przesuwamy) koralik ZA szydełkiem
    (Ustawiamy) nitkę NAD koralik
    Zsuwamy NOWY koralik
    Wykonujemy OCZKO ścisłe nabierając nitkę nad nowym koralikiem.

Tak wygląda drugi rząd z góry:

kurs magraf weraph

A tak z boku, warte zauważenia jest, że koraliki z rzędu przerobionego stoją w pionie, natomiast nieprzerobione leżą bokiem. 

kurs magraf weraph

IV ETAP 

3. Zakończenie. Po osiągnięciu odpowiedniej długości: 

kurs magraf weraph

a/ przerabiamy rząd bez dodawania koralików.

  • Zatem:
    Szydełko (wbijamy) POD koralikiem
    (Przesuwamy) koralik ZA szydełkiem
    (Ustawiamy) nitkę NAD koralik
    Wykonujemy OCZKO ścisłe nabierając nitkę nad nowym koralikiem.
    Powstanie wzór na przypominający kwiatek (patrząc z góry): 

kurs magraf weraph

b/ następnie ucinamy nitkę i wyciągamy pętlę, którą mamy na szydełku aż do końca.  

kurs magraf weraph

I mamy:) Oto nasz pierwszy sznur szydełkowo-koralikowy: 

kurs magraf weraph

Na koniec - sekwencje koralików, czyli słów kilka o doborze wzoru.
Sekwencja podstawowego sznura składa się z 6 koralików.
Początkującym poleca się wzory układające się w spiralę, czyli np. (a,b,c to różne kolory). 

kurs magraf weraph  

Stosując takie i podobne wzory w każdym okrążeniu wbijamy się w koralik tego samego koloru co pozwala z łatwością wykryć błędy.

Ile koralików potrzebujemy na bransoletkę?
Bransoletka 15cm = 300 koralików 3mm = 90cm nanizanych koralików = ok. 10-12 gramów koralików

Ogólny przelicznik:
Liczba cm jaką planujemy osiągnąć/liczba koralików w rzędzie = liczba cm koralików nawleczonych na nitkę

Aby stworzyć ciekawe sznury koralikowo-szydełkowe, po opanowaniu podstawowej formy, można zastosować koraliki o różnych kształtach lub wielkościach. Oto przykłady:

 - Sekwencja: koraliki typu farfalle, 1a,1b,1a, koraliki typu farfalle,1a,1b,1a, (na 8 koralików w rzędzie). Zastosowanie farfalli daje efekt podwójnych koralików i nadaje bransoletce ciekawej faktury.

- Sekwencja: a - koraliki kropelki, b - koraliki zwykłe. 1a,1b,1a,1b,1a,7b (na 6 koralików w rzędzie). Sznur z maleńkimi kropelkami, koralikami typu magatama - użycie tego rodzaju koralików sprawia, że sznur jest najeżony, ale z pewnością nie kłujący:)

 - Sekwencja: a,b - koraliki mniejsze, c - koraliki większe. 2a2b1c2b. Sznur przy zastosowaniu koralików rożnych wielkości zyskuje kształt wypukłej spirali.

Oczywiście można zastosować więcej rozmiarów koralików - oto bransoletka wykonana z 4 wielkości.

- Pragnę zaprezentować również bardzo interesujący efekt jaki daje szydełkowanie zupełnie przejrzystych koralików na cieniowanych niciach. "

farfalle 

Bransoletka wykonana z koralików farfalle

magraf

Bransoletka z koralików dwóch rozmiarów 

kropelki magraf

Naszyjnik wykonany z koralików kropelek

Przygotowanie kursu krok po kroku: Weronika Kaczor, weraph

Zdjęcia: Andrzej Błaszko 

Kurs przygotowany bez licencji na odsprzedaż lub jakikolwiek inny użytek komercyjny. Treść i zdjęcia tworzą integralną całość. Kurs nie może być kopiowany i rozpowszechniany bez zgody Weroniki Kaczor, weraph oraz Andrzeja Błaszko.

Masz pytania? Pisz śmiało - weraph@o2.pl

Moje prace mogą cię zainspirować:

Na blogu:
www.koralikowaweraph.blogspot.com

W galerii prac:
www.wix.com/weraph/galeria 

DOŁĄCZ DO MAGRAF NA BLOGU!

ZAPRASZAMY SERDECZNIE! 

środa, 22 lutego 2012, magraf_eu

Polecane wpisy

Komentarze
2013/02/24 08:10:56
Czy macie takie śliczne zapięcia w Sklepie???